Koninklijke Friesland­Campina

Een podium voor FrieslandCampina met groot bereik 

De samenwerking tussen CF Report en FrieslandCampina markeert een belangrijke mijlpaal, waarbij CF Report verantwoordelijk is voor het volledige jaarverslag, het reporting platform en het herdefiniëren van de corporate reporting strategie van FrieslandCampina. 

Strategie

Brede doelgroep bereiken

Voor het vierde jaar op rij heeft CF Report een uitgebreid reporting platform ontwikkeld voor FrieslandCampina. Dit platform omvatte een meertalig jaarverslag, in een volledige en een verkorte versie, en een CEO video-interview. Eerder al hebben we Executive Board-video-interviews gerealiseerd. 

2022 werd gekenmerkt door boerenprotesten naar aanleiding van de stikstofcrisis. FrieslandCampina moest het juiste antwoord vinden voor haar aandeelhouders (de leden-melkveehouders), medewerkers en maatschappelijke organisaties. Door in het jaarverslag te kiezen voor de visie van de jongere generatie boeren op hoe zij de dilemma’s vertalen naar een duurzame toekomst, is er een aansprekend verhaal neergezet. Daarin wordt de toekomst van de melkindustrie uiteengezet. Geplaagd door stijgende grondstofprijzen en onverwacht groeiende inflatie geeft (de inmiddels vertrokken) CEO Hein Schumacher in een coherent video-interview inzicht over doelstellingen, strategische keuzes, duurzaamheidsambities en medewerkersbetrokkenheid. 

Touchpoints

Annual Report 2022

Online schil 2022

Resultaat

Compact met behoud van diepgang

Het resultaat is een jaarverslag waarbij taaie onderwerpen ‘snackable’ zijn geïntroduceerd, zonder dat diepgang en onderbouwing verloren raken. Een jaarverslag waarbij CF Report alles uit de kast heeft gehaald met een CEO-video als roadmovie, met streetcasting fotografie en met de doorvoering van een nieuwe huisstijl. 

In aansluiting op FrieslandCampina’s corporate movie “A new Day” heeft CF Report de belangrijkste strategiepijlers thematisch uitgewerkt. Focus op voedselzekerheid, duurzaamheid en continuïteit. Simpelweg hebben we de strategiepijlers “nourishing millions of people”, “nourishing a better planet” en “nourishing growth and change” vertaald naar een stakeholderperspectief van boeren, consumenten en planeet.  

Het geïntegreerde jaarverslag is wederom compacter en gerichter dan verleden jaar. Verwachtingen van stakeholders met betrekking tot financiële en ESG-informatie zijn er makkelijk in terug te vinden. Daarbij komt het verhaal van FrieslandCampina, “Nourishing a better nature”, helder en aansprekend naar voren. 

Resultaat

Compact met behoud van diepgang

Het resultaat is een jaarverslag waarbij taaie onderwerpen ‘snackable’ zijn geïntroduceerd, zonder dat diepgang en onderbouwing verloren raken. Een jaarverslag waarbij CF Report alles uit de kast heeft gehaald met een CEO-video als roadmovie, met streetcasting fotografie en met de doorvoering van een nieuwe huisstijl. 

In aansluiting op FrieslandCampina’s corporate movie “A new Day” heeft CF Report de belangrijkste strategiepijlers thematisch uitgewerkt. Focus op voedselzekerheid, duurzaamheid en continuïteit. Simpelweg hebben we de strategiepijlers “nourishing millions of people”, “nourishing a better planet” en “nourishing growth and change” vertaald naar een stakeholderperspectief van boeren, consumenten en planeet.  

Cases

This is a staging environment