Impact Report voor Make-A-Wish

Hoe breng je een complex sociaalwetenschappelijk onderzoek, dat de impact van een goededoelen­organisatie meet, begrijpelijk en dus kort, krachtig en vooral visueel in kaart. CF Report weet hier wel raad mee en realiseerde voor Make-A-Wish Nederland zowel een aantrekkelijke Impact Summary als een volledig visueel uitgewerkt Impact Report.

Make-A-Wish Nederland heeft sinds 1989 als doel kinderen tussen de 3 en 18 jaar met een ernstige, soms zelfs levens­bedreigende ziekte meer kracht voor de toekomst te geven door hun allerliefste wens te vervullen in de vorm van een zorgvuldig geplande Wish Journey.

Theory of Change toetsen
De Wish Journey is een maatwerktraject waar een grote groep betrokkenen maanden mee bezig is. Hoewel Make-A-Wish veel positieve effecten ziet optreden, is de daadwerkelijke impact die de Wish Journey realiseert nog niet structureel gemeten en inzichtelijk gemaakt. In het Impact Report wordt een door Make-A-Wish opgestelde Theory of Change getoetst bij zowel wenskinderen als ouders en zorgprofessionals. Hierbij staan drie effecten centraal: positieve emoties, autonomie en veerkracht. Deze effecten worden in vier verschillende meetmomenten – van de start, twee weken voor, twee weken na en vier tot zes maanden na afloop van de Wish Journey – gemeten. Door een visuele uitwerking en samenvatting van de complexe content, kon Make-A-Wish aantonen dat Wish Jouneys op een groot aantal vlakken positief uitwerken.

Happy to
meet you!