Rabobank
Samen bouwen dankzij jarenlang coöperatie: Rabobank x CF Report
Twee strategieën met elkaar oplijnen, dat is nog niet zo eenvoudig. Daarom riep Rabobank de hulp in van reporting partner CF Report om de business- en duurzaamheidstrategie met elkaar in overeenstemming te brengen. Vanuit die gedachte werden vervolgens het jaarverslag en het jaarlijkse Impact Report meer in één lijn gebracht, zowel op het gebied van design als de contentstructuur. Hierbij wordt gebruik genaakt van de reporting tool Tangelo.
Strategie
Twee strategieën en twee reports op één lijn
Rabobank staat bekend om haar coöperatieve achtergrond en maatschappelijke betrokkenheid en publiceert jaarlijks een uitgebreid jaarverslag waarin een hoge mate van toelichting en borging zijn opgenomen, als ook de verantwoording over uitstaande leningen en het investeringsportfolio. De toelichting op de niet-financiële cijfers bracht Rabobank al onder in een separaat Impact Report. Dit Impact Report wilde Rabobank naar een next level tillen. Een rapport dat de CEO, bij wijze van spreken, onder zijn arm mee kan nemen naar klantgesprekken.
Om deze ambitie te verwezenlijken zijn de business- en de duurzaamheidsstrategie met behulp van workshops geïntegreerd. Daarnaast hebben wij Rabobank geadviseerd hoe ook CSRD geïntegreerd zou kunnen worden. Vanuit die exercitie zijn uiteindelijk de beide rapporten opgebouwd, waarbij het resultaat meer consistentie, meer eenheid en meer focus op impact is.
Touchpoints
Annual Report 2023
Online 2023
Resultaat
Purpose als reporting backbone
Het creatief concept dat CF Report heeft ontwikkeld voor de beide rapporten is gebaseerd op het coöperatieve DNA van Rabobank. De mission statement ‘Growing a better world together’ is daarbij gestructureerd ondergebracht in de hoofdstukken ’Better World’ en ‘Better Bank’. Daarin zijn zowel de interne doelstellingen als externe impacts opgenomen, waardoor de duurzaamheidsagenda van Rabobank (met focus op sustainable sourcing en environmental impacts) op een logische én geïntegreerde wijze is ondergebracht in het Impact Report. Middels cases en praktijkvoorbeelden worden de efforts van Rabobank beter tot uiting gebracht. Hierdoor zijn de ESG-statements geïntegreerd in het DNA van de coöperatieve bank.
Resultaat
Purpose als reporting backbone
Het creatief concept dat CF Report heeft ontwikkeld voor de beide rapporten is gebaseerd op het coöperatieve DNA van Rabobank. De mission statement ‘Growing a better world together’ is daarbij gestructureerd ondergebracht in de hoofdstukken ’Better World’ en ‘Better Bank’. Daarin zijn zowel de interne doelstellingen als externe impacts opgenomen, waardoor de duurzaamheidsagenda van Rabobank (met focus op sustainable sourcing en environmental impacts) op een logische én geïntegreerde wijze is ondergebracht in het Impact Report. Middels cases en praktijkvoorbeelden worden de efforts van Rabobank beter tot uiting gebracht. Hierdoor zijn de ESG-statements geïntegreerd in het DNA van de coöperatieve bank.