ANBI? Communiceer met uw jaarverslag!

ANBI? Communiceer met uw jaarverslag!
nieuws-anbi

ANBI’s (Algemeen Nut Beogende Instellingen, zeg maar goede doelen) zijn sinds 2014 verplicht een jaarverslag te publiceren met een overzicht van activiteiten, financiële verantwoording, beloning van het bestuur etc. Wij zien veel ANBI’s worstelen met deze uitdaging. Men vindt het vaak moeilijk om de juiste tone of voice te raken en een communicatief, transparant en inhoudelijk sterk jaarverslag te publiceren. Het gaat echter niet alleen om de tekst. De tone of visual, structuur, boodschap, het visueel inzichtelijk maken van de bestedingen, budgettering en fondsenwerving, de organisatie achter het goede doel, de samenwerking met vrijwilligers, de jaarrekening: dit alles is belangrijk. Wij zijn voorstander van een sterk visueel verslag met fraaie dashboards, een iconografische benadering, visie, missie, purpose branding (wat is de maatschappelijke relevantie van het goede doel) en storytelling (vertel het verhaal achter het goede doel, breng de stakeholders in kaart, maak het toegankelijk en menselijk). En dit alles kort en bondig. Een goede strategische illustratie maakt alleen al honderden woorden overbodig. Als je als ANBI toch een verplichting hebt om te rapporteren, doe het dan goed, communiceer met het jaarverslag en benut de kansen die er zijn. Wij kunnen helpen. Voorbeelden? Kijk naar de door C&F Report gerealiseerde jaarverslagen van het Oranje Fonds en Amref Flying Doctors. Meer weten? Mail Pieter Koenders.